Personal

Chronische hyperventilatie: een non-stop vrije val van de Dalton Terror

Publication3.jpg

Stress die langdurig aanhoudt, pleegt roofbouw op je lichaam: het overkwam mij tijdens mijn quarterlife crisis. Ik had slaapproblemen, een laag energiepeil, concentratieproblemen en regelmatig hoofd- en spierpijn. Ik barstte in huilen uit zonder te weten waarom. Vage klachten waarvan ik me niet echt bewust was. Tot één klacht duidelijker werd: een ijl gevoel in mijn hoofd. Zoals het ijl gevoel in je hoofd na een vrije val van de Dalton Terror, maar dan continu. Het was frequent, duidelijk aanwezig en sterk in intensiteit. Het was er tijdens slapeloze nachten, ’s morgens bij het afgaan van de wekker, tijdens sollicitatiegesprekken, wanneer ik een deadline moest halen, maar evengoed tijdens een avondje uit met vriendinnen, op roadtrip door Frankrijk of op vakantie in Sevilla. Ik kwam tot de vaststelling dat er iets niet klopte, maar geen arts wist er raad mee. Constant moe? – Ah dat zal klierkoorts zijn. Plots gewichtsverlies? – Ah dat kan aan de schildklier liggen. De bloedresultaten waren negatief. Ook toen ik met een hardnekkige aanval van netelroos twee opeenvolgende dagen op de spoedafdeling belandde, kon geen dokter me vertellen wat er met me mis was. Op basis van de tests was alles oké met mij, maar ik voelde me wel bar slecht. Zelf vermoedde ik – na een zoveelste Google search – dat ik aan chronische hyperventilatie (CHV) leidde. Ik had op dat moment het vertrouwen in dokters verloren, en wist niet bij wie ik ermee terecht kon. Ik wilde ook niet als aansteller of hypochonder worden bestempeld, dus negeerde de symptomen. Als ik er niet te veel belang aan zou hechten, zou het wel verdwijnen, toch?

Hoge pieken, diepe dalen

Het ijl gevoel verdween niet en drie jaar later bevestigde hartcoherentiecoach Katrien Geeraerts wat ik vermoedde: ik leidde aan chronische hyperventilatie. Ik kwam eigenlijk heel toevallig in Katrien haar praktijk terecht. Redactieman Bart had me in functie van een artikel naar een training hartcoherentie gestuurd. (danku Bart!) Een techniek die helpt tegen stress, had hij het omschreven. In haar praktijk in Zemst vertelde Katrien me dat ze zelf twintig jaar aan chronische hyperventilatie leidde en uiteindelijk in een burn-out was beland. Via een hartspecialist kwam ze in contact met hartcoherentie. De ademhalingstechniek verlichtte haar leven en leerde haar omgaan met stress. In haar eigen praktijk helpt ze nu als hartcoherentiecoach andere mensen. Als test liet Katrien me rustig in- en uitademen terwijl ze met behulp van een oorsensor mijn hartritmepatroon op de computer volgde. Op haar scherm verscheen een chaotische grafiek met hoge pieken. Geen twijfel volgens haar, dit bevestigde mijn zelfdiagnose van CHV. “Als je inademt stijgt je hartritme, als je uitademt daalt je hartritme. Je ademhaling bepaalt je hartslag. Wie met stress, hyperventilatie of een burn-out kampt, ziet een chaotisch patroon”, legde Katrien uit. “Als je hart niet coherent is, dan is je brein dat ook niet. Je lichaam is dan voortdurend in een alerte staat. Is de grafiek wel een mooie slang, dan is je hart coherent en kan je optimaal functioneren.”

Vecht-of-vluchtreactie

Aah – eindelijk erkenning, maar wat is hyperventilatie juist? De meeste mensen kunnen zich een beeld vormen van een acute aanval. Bij een acute aanval is het ademritme van de hyperventilant excessief en gaat het vaak gepaard met schokken, schreeuwen en huilen. Toch leidt negentig procent van de mensen die hyperventileren niet aan acute hyperventilatie, wel aan chronische hyperventilatie. Hoewel je bij de chronische vorm weinig of niets aan de patiënt ziet, ervaart hij allerlei onzichtbare klachten – ze verschillen van persoon tot persoon – die zijn levenskwaliteit sterk aantasten. Chris Lenaerts schrijft in Hyperventilatie ontkracht dat hyperventilatie een soort instinctieve reactie van je lichaam op gevaar is. Meestal is dat gevaar irreëel en wordt de reactie veroorzaakt door onderliggende spanningen, angsten, negatieve gedachten en gevoelens, onaangename confrontaties, machteloosheid. Het lichaam van een hyperventilant vertoont voortdurend een vecht-of-vluchtreactie.

Om de klachten die je als hyperventilant ervaart te begrijpen, is een beetje wetenschappelijke achtergrond relevant. Doordat je als hyperventilant te veel in- en uitademt ontstaat een toestand van te veel zuurstof (O2) en te weinig koolzuurgas (CO2) in het bloed. Om te voorkomen dat er nog meer O2 binnenkomt en nog meer CO2 verloren gaat in het bloed, sluit het lichaam de kleine bloedvaten. Geniaal, maar dit heeft onaangename nevenwerkingen: duizeligheid, concentratiestoornissen, een ijl of onwerkelijk gevoel of zelfs een tunneleffect, wazig zicht, krop in de keel. Het te kort aan zuurstof in spieren, organen en andere weefsels veroorzaakt dan weer krampen in de darmen, de slokdarm of luchtwegen, nek- en schouderspieren. Het te lage CO2-gehalte zorgt voor een verhoogde prikkelbaarheid van de zenuwbanen: overdreven snel samentrekken van de blaasspier of van de darmwandspieren, het snel schrikken, de rusteloze benen, de trillende oogleden.

Naar een coherent hartritme

Maar er is dus een oplossing: hartcoherentie. Katrien leerde me tijdens vier sessies een eenvoudige en efficiënte ademhalingstechniek die helpt tegen hyperventilatie, maar ook tegen stress, burn-out en angsten. Het uitgangspunt van hartcoherentie is het ritme van je hart. Is je hartritme chaotisch, zoals bij stress, dan ben je uit balans, gespannen en kan je niet helder meer nadenken. Is je hartritme daarentegen coherent, dan voel je je prima en kan je optimaal functioneren. Bij een normale hartslag zijn twee polsslagen na elkaar nooit juist hetzelfde. Daar zit een hele kleine variatie op, de hartritmevariatie. Als die variatie regelmatig is, is je hart coherent. Je brein krijgt het signaal dat alles veilig is, waardoor ons gevoel van stress vermindert en we onszelf opnieuw in evenwicht brengen. Door de specifieke ademhalingstechniek toe te passen, kan je heel gemakkelijk je eigen hartritme beïnvloeden.
Zelf voelde ik al snel een gunstig effect op mijn lichaam en geest door dagelijks 3 x 6 minuten te oefenen. Door coherentie in mijn hartritme te krijgen, voel ik me fysiek beter, heb ik mijn emoties weer onder controle, kan ik rustig en helder denken, én maakte ik komaf met het ijle gevoel in mijn hoofd. Ja, ik ben uiteraard nog steeds gevoelig voor stress – aard van het beestje -, maar door de ademhalingstechniek consequent uit te voeren bouw ik weerstand op tegen stress en kan mijn lichaam het beter incasseren. De keren dat ik de afgelopen twee jaar nog chronisch hyperventileerde zijn op één hand te tellen, en op die momenten ben ik gewoon over mijn grenzen gaan.

Wie zich graag verder verdiept in chronische hyperventilatie, raad ik Hyperventilatie ontkracht van Chris Lenaerts aan. Alles over hartcoherentie, van de wetenschappelijke onderbouwing tot het aanleren van de techniek, vind je in Blijven ademen van Katrien Geeraerts of op haar website waar je je ook kan inschrijven voor hartcoherentietraining.

3 thoughts on “Chronische hyperventilatie: een non-stop vrije val van de Dalton Terror

  1. Pingback: “Help, ik heb een Quarterlife Crisis” | Ready4boarding

  2. Heel mooi artikel, als hartcoherentie trainer coach zie ik ook telkens de positieve resultaten bij mijn klanten. Artsen zouden meer in contact moeten komen met hartcoherentie om te begrijpen wat dit kan betekenen voor hun patiënten. Dikwijls de uitweg en de oplossing na een jarenlange zoektocht en een ontzettende dankbaarheid van de patiënt dat met zo een simpele ademhalingstechniek zijn problemen zie t verdwijnen als sneeuw voor de zon.

    • Exact! Een simpele ademhalingstechniek, maar een die je leven verandert. Mijn vertrouwen in artsen heeft toen een flinke deuk gekregen. Schrijnend dat het zo moeilijk kan zijn om geholpen te worden/de juiste hulp te vinden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s